torsdag 23 april 2009

Kvällsfodring & virrigt

Igår blev det ingen ridning jag kvällsfodrade istället. Det var nog så jobbigt. Jag hade ställt in mig på att rida Pomelo och att Gaston skulle få vila så jag åkte först till Pomelo vid 19:30 för att hinna rida medan det var ljust. När jag kom till Pomelos stall och läste i hans dagbok så såg jag att hans matte redan skrivit att hon ridit ut. Jag var tvungen att ringa och uppenbarligen hade jag virrat ihop det för det var torsdag och inte onsdag jag skulle ha Pomelo. Vi bestämde att jag skulle ta pomelo på lördag eftersom jag ska på Linneas gymnastikavslutning ikväll - Torsdag.

Så istället åkte jag till nästa stall. Gaston blev utsläppt i grannarnas större hage medan jag mockade. Jag trodde att han skulle springa runt mer men istället gick han och letade efter de små små grässtråna som fanns och roade sig ganska bra med det. Det första gräset är nog för hästar som den första färskpotatisen eller första grillningen är för svenskar, man kan inte få nog och längtar länge efter den. Men värre är det väl för hästarna för just nu växer det ganska bra brevid hagarna som däremot tyvärr mest liknar hårda jordgolv. Jag mockade och gjorde mat och sen var det dags att börja kvällsfodra. 13 hästar är det i stallet. dvs 13höpåsar skulle bäras ut, de flesta hästarna får ganska mycket hösilage på kvällen så det blir ju lite styrketräning nästan :) ca 11 mathinkar skulle sen potioneras ut och när kvällsmaten var klar skulle höpåsar och hinkar för nästa morgon ställas fram utanför boxarna. Avslutningsvis så sopade jag gången och det hela tog 45min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar