onsdag 22 april 2009

Skräck är bra?

Igår (tisdag) jobbade jag sena skiftet och slutade vid 19. Åkte till stallet direkt och var ganska trött på vägen dit. Det är inte bra att sitta uppe till 4 på natten och läsa :o

Men när man är i stallet blir man pigg igen som tur är. Jag började med alla stallsysslorna för det blir så dumt att Gaston måste stå på gången eller vara i paddocken när alla andra hästarna får mat vid 21. Klädde sen på Gaston och började med att skritta ut en sväng. Medryttare M hade ridit ut i måndags och då hade Gaston för första gången haft lite hyss för sig. De hade löst det men han hade varit taggad på vägen hem. :/

På skitturen ut var han pigg men gjorde inga dumheter. Gick uppför den långa men ganska flacka uppförsbacken på andra sidan vägen och vände sen och tog samma väg hem. När vi skulle in i paddocken kom de med fjordingen hem från sin körtur. Det tyckte Gaston var mycket otäckt och spännande så han blåste upp sig och dansade lite. Sen var det lite otäckt i paddocken vid korsidan mot det ställe där de ställde upp vagnen :)

Jag har ju tyckt att Gaston har lite dött i paddocken och varit lite seg och varit lite orolig för att han har ont någonstans... ja jag har läst lite för mycket på bukefalos - hästforumet där allt som inte går bra inom ridningen/hantering måste bero på att hästen är sjuk. Men igår fick han riktigt trevlig motor pga att han blev lite taggad - tror faktiskt inte han var rädd på riktigt :). Första varven skyggade han lite i nedre delen som sagt var men efter lite ställning och skänkel blev han riktigt fin. Började med skritt, skänkelvikningar som blev bättre än tidigare. Travade sen på rakt spår och volter i ganska friskt tempo. Galopperade kortare sträckor med volt och längst långsidorna. Tror jag fick till vänstergaloppen bättre men när jag gjorde snett igenom tyckte nog Gaston att vi skulle såklart göra ett byte när långsidan började närma sig och samlade sig och väntade. Men han fick snällt bryta av istället. Skrittade emellanåt och avslutade med trav - försök till att länga sig. Det blev ett riktigt roligt dressyrpass. Var nog i paddocken ca 30min uteritten tog nog 15min?

Men tyvärr det är nog bara att konstatera att dressyrsadeln ligger för nära bogen, trycker för mycket över manken :/

Åkte sen till Pomelo och tittade till honom. Han stog som vanligt och åt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar