fredag 24 april 2009

Caprioler

Igår var Gaston inte helt med på noterna, jag red ut och märkte redan från början att han var lite mer taggad än tidigare.

Typiskt nog hann vi inte långt innan vi mötte en traktor, en liten och gammal men den tar ju ändå ganska stor plats på en liten väg. Gaston tittade och jag trodde nästan det skulle gå bra men så när det var ca 15m kvar så halv stegrade han sig och gjorde samtidigt en halvpiruett. Det var inga problem att få stopp på honom och när traktorn stängt av sin motor så gick det att gå förbi den utan problem med lite övertalning. Gaston verkade helt lugn efteråt så jag skulle tro att det handlade mest om testning än att han verkligen blev rädd.

Första tanken var faktiskt när han började resa sig "du skämta med mig aprillo?" du verkar inte rädd för fem öre så varför detta. Han är ju inte så jättesnabb i sina rörelser så det var som tur var inga problem att hänga med och han verkar ha en ganska bra balans så jag var inte så orolig att han skulle gå över heller. Efter traktorn hann vi inte långt igen innan vi såg ett rådjur som gick över vägen, det var såklart oxå jätteotäckt och just då kom det en bil bakifrån. jag red av vägen och väntade till bilen passerat, då hade rådjuret oxå försvunnit in i skogen men det var fortfarande mycket otäckt sa Gaston och ville vända hem istället. Han gjorde samma manöver men lite högre denna gång. Jag röt till och la på både spö och skänklar och efter lite övertalning gick det faktiskt att gå fram igen. När vi kommit förbi stället där vi sett rådjuret var det helt som vanligt igen tyckte Gaston. hrm ja det är nog 1:a april eller så har han minne som en guldfisk, han har ju iallafall samma färg ;) Jag kände att jag som tur är inte blev rädd av hans "bus", antingen har man väl blivit tuffare eller så har jag ingen självbevarelsedrift. :) Dvs Lena du får inte hem honom riktigt än :D ;)

Resten av ridturen gick smärtfritt, red upp mot oppänge travade på grusvägen och red sen in i skogen en kortare vända för att komma ut längre upp på grusvägen under kraftledningarna. Red sen hem igen i skritt och det var händelselöst. Såklart mötte vi traktorn igen på vägen men denhär gången så var vi så långt ifrån att vi kunde stanna medan traktorn körde fram dit han skulle svänga in.

Var ute i ca 50min.

Det är lite roligt för tjejen jag ska träna för när han börjar komma igång (troligen med början i maj) hon verkar gilla Gaston. Första gången hon såg honom reagerade hon positivt och frågade en del om honom. Jag berättade hur han är utbildad och sa att han har ganska lätt för sig, jag kan tänka det sa tränaren. Igår så frågade hon om hon som har Gaston har fler hästar och att hon hade en ung ambitiös tjej som letade häst. Jag tipsade om Lena såklart och har gett henne kontaktinfo. Jag blev lite fundersam och tänkte att om hon nu blev så förtjust i Gaston kanske hon ville låna honom istället för mig. Jag kan ju trots allt långtifrån utnyttja all den kapacitet Gaston har, fast vid andra tanken är jag väldigt glad att ha Gaston hos mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar