måndag 20 april 2009

Cirkus

Vi var på cirkus Brazil Jack med familjen igår. Jag hade fått köpa biljetter billigt via jobbet och passade på att gå. Att köpa biljetter själv till normalt pris hade nog aldrig fallit mig in. Det var länge sen jag var på cirkus. När jag var liten gick vi ganska ofta på cirkus Scott i Örebro jag antar att min pappa fick biljetter via sitt jobb på hotellet. Cirkus Scott var ju på sin tid en väldigt stor cirkus och med en väldigt hög klass på de som uppträdde. Jag gillade att gå på cirkus, hästarna var såklart en av de största attraktionerna men även akrobater och clowner var roligt att titta på.

Cirkus Brazil Jack var i mått mätta en väldigt liten cirkus både i utbud och i storlek jämfört med Cirkus Skott. Kvalitéen var varierande men dottern och hennes kompis tyckte det var roligt och spännande och det är väl det som är vikigast. Bänkarna var lite för låga och det var svårt för barnen att se bakom alla vuxna. Ja även vuxna fick luta sig både åt ena hållet för att kunna se något för de som satt framför och för att se något bakom de stora pelarna som håller upp tält och ljusanläggningen.

Jag som hästintresserad lägger såklart extra märke till hästnumret. Det var 6 vita hästar av varierande raser. De såg ok ut i hullet men var uppenbarligen inte helt sams inom flocken för det var en del sparkar. domptören körde med piskorna och det kändes lite uråldrigt när hästarna snurrade på befallning och sprang i ring. Dagens erkända hästdressörer använder sig av lite annorlunda dresseringsmetoder för att få djuren att lyda, jag hade nog önskat mig ett "frihetsnummer" där man mer ser att hästen lyder och följer sin ledare än blir drivna/jagade.

Det bästa numret var två vältränade men ändå väldigt slanka tjejer som gjorde imponerande nummer där de lyfte varandra och klättrade på en stege.

Cirkus är roligt, jag är faschinerad över att det finns människor som kan försörja sig på att uppträda och träna på underhållning på det sättet. Jag hoppas att cirkusarna kommer att leva vidare. Jag kan tänka mig att en liten cirkus som denna hela tiden sliter för att hålla sig vid liv. Men för att kunna överleva måste de nog se mer på kvalitéen.

Utanför cirkusen stog ett par djurrättsaktivister, de var nog de mest underhållande på "cirkusen". De hade plakat med elefanter och sälar (nu hade denna cirkusen varken eller) och pratade i högtalaren om djurens rätt att springa på savannen. Hrm jag tror inte att varken hästarna eller hundarna i nummret hade trivts så bra på savannen eller att det hade varit så humant att släppa dem där. De var lite patetiska, de hade uppenbarligen varken koll på vad som hände inne på cirkusen och hade inte en tanke på att rikta in sina argument på vad just denna cirkus höll på med. De hade väl hellre kunnat nämnt att hästarna piskades till att utföra sina nummer, levde på resande fot osv.

Skulle de gå på att det inte är rätt att använda djur för nöje och underhållning så innebär det ju att de fördömer även husdjur, travhästar, hästar som används för ridning, djur som äts osv. och det är sällan man ser dem stå utanför travbanan eller en djuraffär och demonstrera.

ps måste bara påpeka att "ponnyridningen" i pausen med en liten shettis och en av de vita hästarna skedde utan hjälm. Små barn som slängdes upp i sadeln och leddes runt ett varv med glada föräldrar. hm nej inte rätt ur säkerhetssynpunkt och min dotter fick inte rida trots att hon ville det. Speciellt som shettisen hölls med stenhård hand i ett skruvstädsgrepp av den som ledde den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar