torsdag 16 april 2009

Skärtorsdagen första uteritten

Jag jobbade till 17 på skärtorsdagen och åkte till stallet direkt efter jobbet. Linnea och Anders hade åkt till svärföräldrarna på em så det var ingen brådska hem. Vädret var minst sagt härligt, riktig vår!!

P:s matte och jag hade gjort en deal att jag skulle ta hand om båda hästarna på torsdag och fredag så ska hon ta dem på lördag & söndag. Vi ska försöka hjälpas åt på det sättet till att börja med.

Det var dags för den lite fruktade första uteritten, som sagt var MFL har ju lyckats skrämma upp mig lite trots allt

Gaston som varit en ängel i paddocken skulle ju enligt henne vara ett monster att rida ut med, men mest i sällskap. Jag hade inte bokat upp sällskap med andra ord.

Vi mötte mycket spännande saker, efteråt reflekterade jag över att jag lyckats välja den rundan med mest "titt"saker utan att tänka på det. Hade mest gått på att försöka ta en lagom lång runda där man inte behövde vända.

Redan från början tyckte Gaston att det var väldigt spännande, men han var bara vaksam. Vi hann inte långt från stallet, när vi red förbi nästa stall som ligger ca 300m bort så kom det såklart ut en häst bakom oss

illa tänkte jag, den skulle åt samma håll och Gaston tittade bakåt en hel del. När vi kom fram till stället där man kan välja att antingen rida mot oppänge eller mot säve stannade jag och väntade in ryttaren bakom och frågade vilken väg hon skulle för dit ville ju inte jag

och vi fortsatte åt olika håll. Gaston var spänd och tyckte många saker var spännande men gjorde inga dumheter, han lyssnade när jag tog i tyglarna och då kände jag mig lugnare. På hemvägen försökte han takta lite i skritten men även det övertalade jag honom att låta bli. Trav och mest skritt blev det. När vi nästan var hemma så hade en granne börjat elda gräs i diket

Attans tänkte jag nu om nån gång så lär jag väl åka av. Lite blås och tittning blev det men han gick väldigt snällt förbi och jag tror att han var mer spänd pga mig än pga elden.

Summa summarium. Första uteritten gick bra, jag kan förstå att han är lite mer att hålla ordning på om man rider ut i grupp och framför allt galopperar. Men som han kändes att rida ut på ensam så kommer det inte bli några problem. Som sagt var jag har ridit mycket värre hästar

Så Gaston blir förhoppningsvis kvar mycket länge!!

När jag var klar hos Gaston var det ganska sent så Herr P fick komma in och få lite mat, lite borstning och en mycket kort promenad ca10-15min det var han nog ganska nöjd med. Han har ju börjat komma fram nu när man ropar på honom, klar skillnad mot när man fick släpa in honom från hagen och han ställde sig och "låtsades" kissa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar