torsdag 16 april 2009

Uteritt x 2 långfredag

Jag kom upp lite senare än jag tänkt och fick inte alls lika mycket gjort hemma som jag tänkt mig. Satt en stund framför datorn men tappade all ambition att göra moms eftersom klockan redan hade blivit 9:30 och solen sken och det var riktigt vårväder ja nästan försommarväder ute!

Så jag tog mina ridkläder och åkte till stallet istället.

Först till Herr P. Jag trodde faktiskt han skulle vara ute och leta efter vårens första grässtrån, speciellt när jag såg att det var några andra hästar ute på fältet. men tji fick jag han stog inne i "ladan" som vanligt och mulade hösilage antar jag smile.gif Han kom när jag ropade och sen blev det ett hårigt jobb att borsta av honom all päls som han fäller. *host* Han är lite "maläten" då han har en hel drös med läkta bett över hela rumpan och lite på andra ställen. Det verkar som han har ett hårt liv att slå sig fram till maten. Så det är klart att man inte lämnar sitt hårt förvärvade plats vid matbordet smile.gif

Sadlade på och red ut. Minns inte om jag sagt det, han var ok på åb för ett par veckor sen och ska nu ridas igång igen. Beordrad 20-30min skritt. Jag trodde han skulle vara seg pga magen och pga fällningen, jag är väldigt dålig på att gissa. Jag började med att traska brevid honom i ca 10 min. Sen hoppade jag upp och han var pigg! skrittade bortåt på asfaltsvägen och han hittade en hel del saker att titta på. På vägen hem ville han gärna takta så lite tjafs hade vi om vilken gångart vi skulle ha. Men han var iallafall snäll när vi blev omkörda av en stor buss på den ganska smala vägen. När vi kom hem fick han gå ut i hagen och då gick han verkligen ut i hagen, dvs inte in i ladan. Han har tydligen hittat sig en klikompis.

Jag åkte vidare till Gaston och hade väl först tänkte mig att rid dressyr, men det var ju så härligt väder! och jag hade lite svårt att komma på vad jag skulle hitta på i paddocken. Så det blev en till uteritt. Gaston var lugnare idag, vi tog rundan upp i skogen mot säve där det är mindre att titta på. Men i traven kändes det som han försökte mer springa lite i sin takt. Inget som gick att justera utan lite övertalning. Jag provade på en galopp och han är helt underbar! Antagligen har jag inte alls bakbenen med för det är en väldigt bekväm galopp han har. Ridturen blev mest skritt och lite trav utöver det. Duktiga killen. Lite nervös/spänd är han nog när man är ute för han bajsade tre gånger.

Tyckte nästan synd om honom när jag släppte ut honom i hagen igen för hans hage består just nu av lera som iof inte är så djup men som säger *slurp* och så sitter hovarna i pricip fast. Dvs mycket stor risk att skorna åker av och inte speciellt rolig att röra sig i. Hagen brevid där hans blivande hagkompisar går har de gjort iordning en ganska stor yta med grus. Funderade på om man kan göra något liknande med gastons hage och vad det kan kosta. :/

På vägen till svärföräldrarna köpte jag 2,5kg godis. Både till linneas påskägg och till oss, usch påsk är farligt onyttigt. Skulle nog tagit med mig motionskläder wink.gif

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar