måndag 6 april 2009

Gifttårta

Imorse gick Linnéa och jag till BVC på 5½års kontroll + vaccination. På vägen i bilen så undrade hon vad "Men" betydde. Som i "Jag vill ha en cykel men jag vill inte ha en bil". Det krävdes en hel del tankeverksamhet från min sida innan jag själv tyckte jag kom på en bra förklaring och som Linnéa accepterade. Men är något som visar att det är mer man vill säga och kanske något som inte är som det första man sagt, som att gräset är grönt, men inte allt gräs. När jag kollade nu i ordboken ser jag att Men står för (invändning eller inskränkning) så jag var inte helt ute och cyklade.

När vi kom fram till Hjällbo gjorde Linnéa mig uppmärksam på en stor affisch med Gifttårtor. Det var en bröllopstårta i flera våningar som såg väldigt god ut, synd bara att den var giftig ;). Det heter ju gifta sig så såklart måste det vara en Gifttårta.

Det gick bra att ta sprutan men Linnéa var lite pirrig, vi hade pratat en del innan i veckan om sprutor. Varför man tar dem och om det gör ont eller inte. Lite stack det nog men sköterskan var snäll och distraherade med att be henne räkna till 10. Sen kollade hon synen och den var bra.

I helgen sov Linneas kompis Kajsa över. De lekte bra som vanligt med bara lite tvist om vad de skulle hitta på. Men så låste de in sig på toaletten två gånger. Först när de skulle bada. Det plaskade och lät nästan som de hoppade i badkaret :o Så jag var tvungen att gå och knacka på och det tog ett bra tag innan de öppnade dörren. Jag undrade vad de höll på med och de sa att de bara plaskade, efter en del förmaningar om att de får städa upp om de blöter ner för mycket så lugnade det sig lite.

Andra gången de låste in sig på toaletten fick jag bli lite mer arg. De ville inte öppna och jag hörde hur det tisslades och tasslades om att gömma undan saker och att de inte kunde öppna dörren :o Såklart blir man ännu mer angelägen om att se vad de hittat på. De hade lindat in de blöta nallarna i toapapper :o De såg ut som små mumies! Jag sa åt dem att det var ju en ganska dum idee. bättre att använda en handuk tex och sa även att jag var mer arg för att de inte öppnat dörren när jag bad dem än att de lindat in nallarna med en halv toarulle. De fick linda upp nallarna och städa upp pappret. *suck* Mycket ideer har de! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar