söndag 7 april 2013

Ännu en helg

Bästa Christian bytte till sommardäck på både bilar och transporter i helgen så jag antar att det snöar nu i veckan :p

Fredagen - Linnea var hos Victoria på dagen och jag passade på att åka till stallet och rida Jossan innan det var dags för "fredagsmys". Jobbade i paddocken med lite dressyr och det kändes jättekul. Trav på spåret och sen ett par varv volterna på kortsidorna. Korta länga traven på spåret. och sist galopp på spåret. hon blev tilochmed lite svettig under sadelgjorden & flåsig efter galoppen. Amanda fick vila. Myste hemma hos Christian men när vi skulle sova ville han ha altandörren öppen i sitt rum. Men jag vaknade flera gånger under natten och frös. Det är konstigt att instinkten säger att man ska försöka ligga stilla och krypa ihop och försöka hitta lite värme. Medan förståndet dagen efter säger att man såklart borde ha gått upp och hämtat en filt. Så när jag vaknade på morgonen var jag allt annat än utvilad. Gick ut och la mig i vardagsrummet där det var varmare och sov ett par timmar men hela lördagen blev en seg dag.

Lördagen, körde Amanda till Legas, lite trav och mest skritt. Skötte sig bra men hade lite bråttom iväg från stallet och jag tog nog lite hårt i tyglarna vilket inte gjorde saken bättre. ca 1h15min
Själv slarvade jag och skulle ha gjort ett joggingpass men hade frusit under natten och var fortfarande frusen och trött på eftermiddagen och lagom då kom en regnskur. Så soffan framför brasan var mycket mer lockande. Linnea sov över hos Bejla.  Jossan fick vila.

Söndag - red jossan åter igen till fjälletvägen och till sommarstugan. har en tanke om att hästar gillar att känna igen sig och inte alls blir uttråkade. Jossan som är lite tittig och alert borde verkligen dra nytta av detta. Hämtade först Linnea som hade date med sofia och Märta i stallet och de kom strax efter att vi kommit hem. jag började med att borsta Jossan och tog pallen till hjälp, vilket jossan tyckte var jätteotäckt. Av någon konstig anledning tyckr hon det är väldigt otäckt när man kommer upp över henne. Borstade med gummiskrapan och fick av ett bra lager med päls. de första galopperna blev inte så bra, kändes som fattningarna var betydligt bättre i paddocken men att den efterföljande galoppen blev bättre ute. Efter lite analyserande provade jag att göra en mindre fattning, vänta och låta henne komma in i galoppen utan att jag hetsade. Sen räta upp mig och inte luta mig fram. Voila både fattningen och galoppen sista rakan var otroligt trevliga! var ute i ca 1h och det kändes som hon hade bra med energi kvar när vi kommit hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar