måndag 22 april 2013

Helgen v 17

Helgen passerade snabbt men med ett härligt vårväder, sol och lite vårvindar men satt man i lä kunde man ha det ganska gött.

Linnea och jag sov över hos Christian på fredagkvällen och jag red Jossan i paddocken. Hon kändes fin men lyckades snubbla till ganska kraftigt i en galoppavsaktning så tog det lite lungt efter det.

Lördagen - Började dagen med att städa i stugan och fick väldigt bra hjälp av Linnéa som putsade speglar och kökluckorna - sånna jobbiga högblanka. Jag dammsög och plockade iordning lite.

På eftermiddagen red jag ut med Jossan Fjället, tittig och hoppade lite åt sidorna i både trav och galopp. Linnéas två kompisar Märta och Sofia kom med sitt pick och pack för att sova över. Vid sju åkte vi och köpte pizza och eftersom de lekte större delen av eftermiddagen var de ganska trötta framåt kvällen.

Tre tjejer och en gosekatt

Söndagen - Åkte till körklubbens pay and drive vid 9:20 för att hjälpa till. Precisionskörning med 12 ekipage, såg roligt ut, jag hjälpte till på banan med att anpassa konerna efter ekipagets vagnsbredd och plocka upp bollar som ramlat ner när de kört på konerna. Hade tyvärr klätt mig lite för dåligt, det såg varmt ut med solen men blåste ganska kyligt och när man står stilla.

Åkte sen hem och fixade stallet och Linnea och jag bakade en lite halvmisslyckad passions & blåbärskaka - det stod i receptet att man skulle blanda socker, smör och ägg till en "fluffig" deg. men såhär efterklok som man kan vara så borde man ha börjat med att blanda ihop sockret och smöret och sen haft i äggen. Den blev iallafall god och onyttig :)

Motion av hästarna som var på schemat blev en latmansvariant, Linnéa följde med och vi släppte ut båda i paddocken och la ut vattenmattan. Amanda klev obekymrat på den och Jossan som gick en halvmeter bakom flög i luften och gjorde ett bocksprång, sen full fart :) Fick iallafall med lite övertalning båda att hoppa över den även om den var otäck hela tiden tyckte Jossan. La sen ut en bom med två sockerbitar, först på snedden och båda hoppade över den utan problem och la sen upp bommen. Jossan blev svettig och Amanda oxå.

Gick sen in och tittade på film med Linnéa. Sen var helgen slut.


Ja på lördageftermiddagen provlastade jag både Jossan och Amanda. Jossan väger ju ca 460kg när jag vägt henne på kliniken och jag räknar med att en nedbantad Amanda borde gå på ca 240kg ;) dvs då kan jag köra båda lagligt med min transport :) Kanon! Men tänkte att jag kan prova innan det blir dags att åka iväg. Båda är ju vana vid att jag flyttar mellanväggen när jag ska iväg när jag skickar på dem. Så jag började med att prova att lasta Amanda utan att flytta mellanväggen. Det gick bra. Sen lastade jag Jossan först och breddade åt henne. hämtade Amanda och skulle skjutsa in henne, men hon var lite skeptiskare till att gå in när Jossan stod där inne. Gick in före Amanda och då gick hon på men eftersom jag inte ville binda fast henne och när jag skulle gå runt så passade hon på att backa ut. Så hämtade en dressyrpisk och övertalade Amanda att bli påskjutsad och då gick det lite bätte men under protest. De fick stå och tugga på höt i nätet en stund och sen lastade jag ur Jossan och sen Amanda. Duktiga tjejer! nu är vi redo att åka.
Lastat både Jossan och Amanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar