tisdag 23 april 2013

Motvillig vänsterböjning

Ja där ser man skriver man inte regelbundet är det lätt att glömma vad man gjort. Jag kollade in min pappersvariant av hästträningsbok som jag har i stallskåpet och insåg att jag inte skrivit i den på en vecka. Medryttarna hade varit flitiga att updatera,  när jag försökte dra mig till minnes vad jag gjort var det som bortblåst. Mobilen låg inne i stugan så jag kunde inte tjuvkika på min blogg heller.

Så därför är det väl bäst att jag updaterar direkt här ;)

Började med att ta in hästarna, de är inte lika ivriga att komma in nu när vädret är gött och det antagligen börjar kika fram lite små grässtrån i den stora hagen. Pysslade lite i stallet och borstade Amanda som fortfarande fäller kopiösa mängder. Gick sen in och bytte till joggingkläder och tog med Amanda på släp.

45min långsam jogging var dagens pass. Blev en del promenad, men lilla Amanda har inte bråttom i skritten så mutade med lite morötter för att få henne att länga på stegen. Det funkade till viss del. Genom säveskogen som börjar bli lerig. Sen jogging på grusvägen fram till kyrkan och så vägen tillbaka. vi var ute i 55min.

Tog sen Jossan och red i den nyharvade paddocken, lyxigt men lite jobbigt för man ser ju så tydligt om man vinglar eller rider dåliga vägar :) så extra fokus på vägarna - iallafall i början. Skritt på långa tyglar, skritt på korta tyglar - stora volterna & snett igenom. Trav på spåret, trav på volterna - byt om volt, länga/korta - längstmed spåret men inte med lite längre intervaller.

Sen skulle jag galoppera i vänstervarvet. Men där tog det tvärstopp. för första gången blev Jossan istadig och ville inte alls böja till vänster, fatta galopp och gå framåt. Hon stretade åt höger och ville inte böja sig inåt. när jag ville det så stannade hon upp och började trilska och galopp var inte att tänka på. hm. så fick jobba framåt istället men hon blev riktigt tvär när hon anade att det var galopp på gång. Skumt trodde först nästan att hon fått en sten i en sko eller något men efter lite mer trav framåt så fattade jag inte på så böjt spår utan mer när jag var på väg in på kortsidan. då fick jag galopp både åt vänster och höger.

Jag jobbade på få henne att gå lite framåt i galoppen då den känns som den blir oengagerad och fyrtaktig om den blir för långsam. kanske blev lite väl hastig istället, övergångarna till trav lämnar mycket att önska, det är inte konstigt att hon snubblar en del i dem då hon verkar ha dålig koll på sina ben. Men får nog själv ta mig i kragen där och tänka mer framåt direkt i traven annars blir det ofta tvärnit och så trasslar hon in benen.

Jobbade inte så mycket i galoppen eftersom det inte känts så bra, men avslutade när det gick bra, ca 40min.

Sen in och äta middag, rester, och så tog jag mig i kragen och diskade. Vet ju att det går snabbt när man väl tar tag i det och väntar man för länge blir det bara jobbigare att gräva sig fram i diskberget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar