fredag 12 april 2013

Rubbade cirklar

Ja igår när jag red i paddocken blev det si och så med mina "cirklar", Jag visste att det var träning i paddocken men det är stor skillnad på "dressyr"träning och en markarbetesträning med inriktning hoppning. De hade lagt ut 6 bommar som markerade en virtuell banhoppningsbana och så skulle de rida dem lite olika vägar. Vilket gjorde att det kändes som man alltid var i vägen och titt som tätt fick göra en extra sväng och det var helt omöjligt att planera en vettig och konsekvent väg.

Iof nyttigt det oxå både ur miljöträning för Jossan som inte gillar att möta andra hästar och även tycker det är otäckt när andra hästar hoppar. Men lite frustrerande för mig som ryttare som hela tiden fick anpassa mig. Ja jag gnäller som vanligt! Har kommit in i en riktig surkärringperiod, vet inte varför, antar att musarmen är bidragande men även att det är mycket "strul" på jobbet och det gör självklart att bägaren även är full när man kommer till stallet och när Linnéa inte är på bra humör. Jag hatar mig själv när jag är såhär men har så svårt att bryta den onda cirkeln.

Blev inte bättre när den lektionen var över och tränaren tog över nästa häst och red omkring på halvlånga tyglar i galopp och övade på att byta galopp längst med långsidorna och snett igenom. så det kändes som jag gav upp där.

Sammanfattat så försökte jag göra samma travarbete som vanligt med Jossan, dvs trav på spåret volter med fokus på ställning, öka/minska trav. och galopp tidigare med fattningar och avbrott innan vi tappade den fina galoppen som vi får vid fattningarna. Den övningen var otroligt givande. Avslutade sen med ca två varv galopp åt vardera hållet - även denna övning blev lite avbruten pga mötande hästar. Jossan känns som hon har ganska dålig kondis, blev lite flåsig av det lilla. Kanske dags att börja rida igen vid 22 tiden.

In och lägga Linnéa som var hos mig eftersom Anders var ute på AW. Lite konflikt då jag var lite irriterad och trött och hon och hennes kompisar höll på att trigga upp varandra lite för mycket och hade inte alls lust att sluta leka. Samtidigt är det väldigt roligt att hon har kompisar som hon kan leka med.

Avslutade kvällen med ett alldeles för sent och långt samtal med Christian som fick agera klagomur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar