måndag 15 april 2013

Söndag städdag

Konstigt nog slutar det oftast med att jag städar varannan söndag, så även denna söndag. Skönt att ha stugan ren och prydlig när Linnéa kommer :)

Jag hade stallet i helgen och hade varit så bekväm att jag inte åkt till Christian varken på fredag eller lördagkvällen. Ibland är det ganska gött att bara ligga på sin egen soffa och pilla sig i naveln.

På lördagkvällen tittade jag på Miserables - den nya filmatiseringen. Blir fundersam på om alla skådespelarna sjunger själva? Får forska och blev positivt överraskad att Anne Hataway för första gången i mina ögon utförde något som liknade skådespeleri och inte bara plutade med munnen och såg förälskad eller oskyldig ut. Helt ok.

Efter att ha släppt ut hästarna på morgonen på söndagen så gick jag in i stugan igen, trots ett lovande härligt vårväder med sol. Började med att damsuga, sen röjde jag lite i garderoben, packade om och fick packat ner julsakerna i en kartong som jag bara slängt in i garderoben i en röra och hämtade lilla stegen och packade kartonger med julsaker, hästsaker, barnleksaker och barnkläder på hyllan i garderoben. Lite "luftigare" blev det även om det är mycket saker kvar och mycket som jag ska försöka sälja. Rullade även ihop mattor och flyttade undan möbler för att senare ha golvet fritt så jag kunde torka det, men drog på det jag tycker är absolut värst när det kommer till städning.

Diskade och sen var det dags att möta upp med Alma2 i stallet för en trevlig och lugn uteritt med Jossan och Amanda. Vi red upp mot Oppänge och uppför den lilla backen bakom 4H gården. Vi tog en väldigt lugn tur efter Amandas hoppträning dagen innan, lite trav och liten galopp men mest skritt. jossan var lugn ända tills vi kom förbi oppänge då spände hon upp sig och blev mer på tårna. När jag tittade ner på 4H såg jag en ko som stod på gården. jaha. men hon höll sig i skinnet. vi var ute i ca 1h15min.

När jag var klar fixade jag klart i stallet och sen in och luncha. Klassisk "ont om tid & pengar" rätt = makaroner med ost. Har rivit ost och frusit in och det är verkligen perfekt att ha! Sen sätta igång med det tråkiga- torka golv, lyckades skjuta lite till på det och städade handfatet i badrummet först. Sen blev golven rena igen. Fick även tvättat min Stalloverall som jag har på vintern. Nu är det slut med vinter! på eftermiddagen var det riktigt varmt runt 10+ grader. Skyndade mig ut för att jogga innan regnet skulle komma och hann nästan. Det började blåsa lite mer när jag var på väg ut och så kom det lite droppar och när jag var hemma igen började det regna lite stilla. så skynda mig ut i stallet och få in alla hästarna innan de blev för blöta och framförallt otåliga.

Kollade sen på bonde söker fru lite halvhjärtat och sen på ponnyaukuten. Sen åkte jag tankade och handlade på Coop bäckebol. Detta är oxå något man borde göra, att åka och handla kl 19:30 på en söndagkväll är helt perfekt, tomt på parkeringe och tomt i affären, gäller bara att man orkar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar