fredag 26 april 2013

Sur ridning - myt 2

Har nu brutit myt nr 2, att rider man när man är på dåligt humör blir det bara pannkaka.

Ibland blir det faktiskt något riktigt bra av det hela!

Igår när jag kom till stallet hade tydligen torsdagsens dressyrträningarna byts ut mot en hopplektion utan förvarning. Tog ett djupt andetag och var egentligen redan inställd på att rida ut.

Började med att fixa mat och mocka åt Jossan medan jag väntade på Bengts foderlevrans. Han kom ganska punktligt och lämnade av 4 lucern hackat strå balar och två saltstenar. 916kr.

Jag hade även varit på apoteket och köpt avmaskningsmedel + fästingmedel till katterna, det kostar att ha flera katter. Efter lite studerande av de olika medlena, en del i piller, en del pasta, en del engångsbehandlingar och en del tredagars, valde jag piller för engångsbehandling mot spol och bandmask. Ska man hålla på att bråka med katterna så får det bli en gång och piller kändes lite säkrare än pastan då jag inte vet om de hade ätit upp det. Fästingmedlet blev en billigare variant av frontline. Tydligen verkar det bara två veckor, hade för mig att det var en månad. så det lär bli många behandlingar under sommaren då mina katter redan har lyckats få ett par fästingar. Så hemma igen blev det behandling av tre katter som alla grinade illa när jag tvingade ner pillrena i halsen och sen väntade ut dem så de svalde. Plockade bort tre fästingar på de stora katterna och hade på fästingmedel på de två stora. Tilda hade inga fästingar så hon fick ingen behandling, tror att hon håller sig i närheten av stugan än så länge. ca 600kr gick det på.

När stallet var klart och katterna behandlade tog jag en joggingtur. upp mot Albatrossgolfbanan men blev lite störd då Runkeeper strejkade och jag inte fick de vanliga röstupdateringarna var 5:e minut och de som följer med träningsprogrammet. Så provade att starta om "aktiviteten" flera gånger utan att det funkade. Irriterande! Men joggade ca 3,2km enligt programmet och för första gången kändes det riktigt bra.

När jag kom tillbaka var de nästan klara i paddocken, det började duggregna och klockan var ca 20 så jag anade att jag inte skulle hinna hem innan det blev mörkt, så spontant ändrade jag planen och bestämde mig för att rida i paddocken. När jag var klar var de även klara i paddocken. och medan jag skrittade och travade fram så plockade de bort hindrena. ungefär såhär var upplägget.
- Skritt på långa tyglar 5-10min
- Skritt på korta tyglar med "halvhalter/halter
- Trav längst med fyrkanten.
- Öka minska trav längst med fyrktanten
- Trav längst med fyrkanten och ett varv på stora volterna på kortsidorna
- rid på stora volterna - byt om volt
- Galopp längst med spåret - minska/samla traven innan fattning, kort sträcka galopp och avsaktning. tänk direkt framåt i trav  i avsaktningen
- Skrittpaus
- Trav - lite mer varierande voltjobb.
- avskrittning.

Lite motvillig i vänsterställningen och ville gärna ställa utåt speciellt vid galoppmomentet men mindre svår att övertala idag. Galoppavsaktningarna och även fattningarna var betydligt bättre! :D ett riktigt bra pass som kändes bra även om jag inser att jag tappar sitsen till och från och faller framåt och frågan är om det är Jossan som är motvillig i vänster eller om det är jag som sitter och påverkar snett?

ca 50min jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar