fredag 5 april 2013

Hej hopp i galopp

Härligt vårväder igår- torsdag. När vi kom hem - Linnea hade varit med till jobbet eftersom det är påsklov och hon hade inte lust att vara med Victoria alla dagarna. Så kom Sofia till stallet så de lekte. Jag passade på att köra hem saaben till Christian och joggade tillbaka. Lite segt i början och kändes som det gick långsamt, men enligt runkeeper appen så var det ingen större skillnad i tempo & tid.

När jag kom hem igen gjorde jag iordning Jossan och så red jag ut. Tanken är att stärka galoppen ute med mer galoppjobb, få fram mer framåtbjudning i galoppen, vilket är lättare ute med lite längre sträckor där inte paddockens kortsidor gör att vi båda sitter med handbromsen i. Jag red upp fjället och fram till sommarstugan nästan all is är borta, bara två små fläckar som gick att runda. Galopperade på nästan alla ställen där det gick, la in ett par extra skritt/travpauser. Jossan var alert och ville gärna springa med huvudet uppe i skyarna, så fick ta tag lite i henne och be om lite eftergivenhet vilket hon gav korta stunder. Hon tyckte det var jobbigt att galoppera i uppförsbackar och när det svängde men gick bättre senare.

Sista grusrakan hem galopperade vi så trevligt ända tills en hare hoppade upp precis vid grusvägen och Jossan gjorde ett skutt till vänster, men fortsatte sen att galoppera och jag hann bara tänka efteråt, tur att jag hängde med.

Kändes iallafall som vi galopperade ganska mycket och hon blev lite svettig under sadelgjorden.

Sista biten hem träffade vi en tjej som står i grannstallet som tydligen kände igen mig från "kjells" stall i olofstorp. Jag som är dålig på ansikten kände igen henne först när hon hälsat och frågat om det var jag som ägt fullblodet och vi pratat en stund. Hästkretsen i Göteborg är ganska liten och det verkar ofrånkomligt att man stöter ihop med gamla bekanta titt som tätt :)

Amanda fick en oplanerad träning för Ulle med medryttare Alma2. jag kollade lite på deras galopparbete och det såg fint ut även om dendär högergaloppen sitter långt inne. Men hon såg ut att bli lite trött, det är bara att jobba på med kondisen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar