fredag 19 april 2013

Låt dem ta ansvar - och sluta curla

Det är så lätt att börja curla sina barn. Det vet alla föräldrar. Det börjar med att man från de att de är små "tar hand" om dem och hjälper dem med allt, till att man helt enkelt fortsätter med det och när de sen är 18 år och inte kan laga mat eller städar själva så undrar man vad som gick fel.

Jag antar att det ska till en "dålig" förälder för att undvika sopa banan för mycket.
En förälder som inte har lust att engagera sig och hjälpa till. Som är för upptagen med sitt eget och som inte har lust att serva resten av hushållet med mat och städning.

Jag tror jag gör ett bra, eller kanske ett dåligt jobb som mamma. Redan när hon var bebis och började krypa upp ur sängen fick hon klara sig själv nån timme på morgonen när hennes morgontrötta föräldrar låg kvar i sängen och hon kröp omkring och utforskade. Ibland med mindre bra resultat, men hon skadade sig aldrig. Vi hade bara en säkerhetsgrind i trappan ner till gillestugan och säkerhetsploppar till kontakterna. Men inga mer säkerhetsanodningar som lådlås mm. Hon överlevde det oxå även om hon hade närkontakt med en rosenbuske en gång.

Linnéa kunde redan när hon var 7år laga nudlar till sig själv. Hon är både van och gillar att vara för sig själv hemma. Tidigt så blev hon aldrig ledsen när man skulle åka iväg en stund och frågade om hon trodde att hon klarade sig själv. Tvärtom. Det jobbigaste just nu är att bli väckt på vardagsmornar, det gäller att vara ute i god tid. Jag har fortfarande tagit på mig uppgiften att få ur henne ur sängen och ha frukosten klar. Men föredrar att hon själv sen får passa tiden när skolskjutsen kommer så att hon har bostat tänder & hår, klätt på sig och får med sig frukt. Så det finns en fördel med att mamma går ut i stallet och släpper ut hästarna och lämnar Linnéa åt sitt öde. Faktiskt så går det mycket bättre för henne när hon klarar sig på egen hand än när jag är där och tjatar.

Nu säljs det majblommor och såklart vill min dotter göra det. Som mamma är det väldigt lätt att börja fundera, ska man ta med och fråga på jobbet? Men nej. Det är kanske lite skillnad om det varit en idrottsklubb där man måste ställa upp och sälja trisslotter, New body (kläder), korv eller annat. Men detta är något valfritt, så visst jag kan ge henne tips om vem hon kan fråga och skjutsa henne till ställen där hon kan stå och sälja. Men jag tänker inte sälja åt henne. Det får hon sköta själv.

Så jag får väl fortsätta på linjen, ge ansvar och sluta curla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar