fredag 12 april 2013

Shortcut keys - me Love

Välsignade Shortcut Keys, de är ovärderliga. Jag som Windows användare är så tacksam när program använder sig av Windows fördefinierade shortcut keys även i deras program. Jag hatar och föraktar applikationer som inte gör det. En så enkel sak som att tabba mellan olika fält i en applikation underlättar så oerhört. När ett program inte använder sig av samma standard blir jag såklart helt ställd.

Att använda musen är för mig ett otroligt primitivt redskap.

Så enkla och självklara och lätta att använda när man kan dem.

Idag har jag lärt mig två nya, ALT+D - gå direkt till adressfältet i IE
F11 - minimera/maximera IE fönstret
Sjävklart för er som kan dem men inte självkart för mig :) Men nu vet jag!

Andra shortcut Keys som jag använder dagligen är:

ALT+TAB - tabbar mellan olika öppna fönster
ALT  öppnar menyer
START+E öppnar explorern
START+M minimerar alla fönster så du ser skrivbordet
CTRL+S sparar
CTRL+A markerar allt
CTRL+C kopierar
CTRL+V klistrar in
F5 updaterar

Ja det finns många mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar