torsdag 25 april 2013

Regn - tråkväder?

Onsdagens väderprognos var enligt SMHI regn & blåst hela eftermiddagen och kvällen, så japp motivationen var i botten. Konstigt att man är så känslig för lite blött väder, när man är liten är vatten jättekul ;)

Så jag åkte hem till stallet med tanken att idag får banne mig båda vila, hade gått och känt mig frusen hela dagen. Troligen beroende pga brist av sömn. Jag hade kvar allt markarbete i stallet så jag tänkte bara fixa det, jogga och sen slappa i soffan hela kvällen. Men när jag väl varit ute i stallet och gjort höpåsar och mockat kändes motivationen trotts varierande duggregn till ordentliga skurar lite högre. Jag kanske skulle rida lilltjejen trots allt, hon behöver ju sin motion och få bättre kondition. Så jag sköt upp joggingturen - som egentligen låg högst på priolistan över motion. På med ländtäcke sadel och regnkläder och så ut. Hon var inte så övertygad. Red upp fjället och fram till stugan. Mycket galopp och lite längre sträckor men inte hela vägen än. La in lite trav och skrittpauser. Fokus på att hon ska galoppera så länge jag inte säger annat och även att kunna öka farten på kortare sträckor. Hon var jätteduktig. Ledde henne på asfalten på vägen ut och på hemvägen och ska nog ut fler gånger i "skitväder", hon skrittade på riktigt bra då hon troligen ville hem :) ute i ca 1h15min?

Hemma igen var det fortfarande ljust, var klockan ca 20? Så ut med nästa häst. Jossan hade tydligen skakat trots regntäcket när de tagit in henne. Så Marie som varit snäll hade lagt på henne ulltäcket. Dock tror jag inte det var så farligt. Hon var varm och torr när jag tog ut henne i duggregnet igen. Fast eftersom vi skulle hålla igång kändes det inte som hon behövde något värmande. Tog henne i longerlina och grimma. Jag drog fram vattenmattan igen och den var lika otäck som förra gången. Men inga större problem att gå över den i skritt förrutom när hon råkade tvärbromsa och skvätta grus på den. Då var det otäckt! Lite värre i traven framför allt i vänster varv. en del tvärnitar och sen stora skutt över. Men hon var duktig tjej och med lite övertalning gick hon över alla gånger. Longerade i trav över vattenmattan och en bom på andra sidan och sen galopp på volt - fast inte över vattenmattan. Fokus på att låta henne rulla på i galoppen på stor volt och få henne att hitta balans och styrka i galoppen. Tyckte det såg ok ut, kanske inte så avslappnat som man kunde önska men hon rullade på fint. Nästa gång kanske jag ska ta inspänningstyglar och få henne att länga/sänka sig lite. Ska nog ta minst ett sådant pass i veckan så hon hittar styrka i galoppen utan störande ryttare på ryggen. ca 40min.

Men sen fanns det inte över någon motivation till att utföra joggingpasset. Skjuter upp det tills idag istället. :p första "missade" passet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar