onsdag 3 april 2013

Ridning i paddocken med hinder

Tisdag: Nej, jag blev inte glad när min stallkamrat frågade mig via mail på förmiddagen om jag hastigt och lustigt kunde ta hand om hennes häst samma dag. Jag hade redan varit i stallet kl 6 och gjort iordning åt Jossan, för att på em/kvällen hinna rida Jossan, jogga, laga mat till Linnea och förhoppningsvis hinna umgås lite med henne innan jag skulle lägga henne. De veckor jag har Linnea är mina dagar planerade redan dagen innan för att jag ska ha koll på vad jag kommer hinna med. Ska jag ladda för att motionera en eller två hästar? Kommer jag behöva fixa stallet/rida/kvällsfodra innan/efter hon lagt sig? Kommer jag hinna rida någon innan jag lagar mat? Ska jag hinna klämma in ett joggingspass? Handla? Kör? Varje förändring i dessa planer innebär att jag måste ladda om och planera om, något jag inte alls har lust med när jag har en plan som redan känns bra. Så jag tackade nej, med ett oförtjänt dåligt samvete som följd.

Sen är min musarm verkligen inte glad, jag tappade borsten två gånger när jag borstade Jossan bara för att jag har svårt att greppa och det käns i armen (sticks och gör ont) vid vissa rörelser. Egentligen är det nog inte bra att rida *visslar*. Så jag bör inte anstränga den mer än nödvändigt.

Jag red Jossan i paddocken. Var lite vågad och längde stiglädrena ett hål på dressyrsadeln. Kändes lite som jag hamnade i framvikt men hamnade samtidigt bättre i sadeln så det var bara att försöka räta upp sig och trycka fram höfterna. Tyckte det kändes bra, lite svårare att driva med skänklarna i den djupare sitsen men får väl använda sätet mer. Travade längst med spåret och några varv på volterna. Har en hel del jobb kvar att göra med ställningen. försökte att rida lite med spöet liggandes ovanpå tummarna så att handen skulle vara stadig men tyckte det var svårt eftersom jag var tvungen att korta tygeln. Galoppfattningarna sitter fint men galoppen känns lite i nedförsbacke och som Jossan går med handbromsen i och hamnar väldigt mycket på fram. Mer energi? Antagligen och lite mer framåttänk, jag försökte sitta stilla och sitta lite bakåt och tänka upp. försökte galoppera lite längre sträcka- ca 2varv. Men det var jobbigt med tanke på att det stod folk vid långsidan och de tyckte jossan var otäcka och sen sprang deras hundar in och ut ur paddocken så en gång var jag tvungen att tjoa till dem att akta sig när jag kom galopperande.

Det är trevligt med sällskap & bra med "miljöträning" men ibland önskar jag att jag var helt själv.

Avslutade efter ca 1h jobb och det kändes som vi verkligen jobbat! :D 3 pass med vila emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar